L’alcalde d’Almacelles lamenta que s’hagi exclòs Almacelles de la reunió de la xarxa de rodalies ferroviàries

19/02/2020

Arran de la reunió que va tenir lloc al Palau de la Diputació el proppassat dia 18 de febrer, en la què es va parlar de la xarxa de rodalies ferroviàries de la zona de Lleida, i en el què es va parlar –entre d’altres- de la línia que ha de connectar Lleida amb Montsó, l’alcalde d’Almacelles va ha criticat que se l’hagi exclòs d’aquesta reunió, en tant que màxim representant de l’únic municipi lleidatà per on transcorrerà part d’aquesta nova ruta programada. Així, el Sr. Ibarz demana que si s’ha de parlar d’Almacelles i del tram Lleida-Almacelles-Montsó com a línia de rodalies a potenciar, la població ha de tenir la seva representació en les reunions, tal com s’havia fet amb anterioritat a la Diputació, i critica que el nou Govern de l’ens presidit pel senyor Joan Talarn hagi decidit excloure la població d’aquestes reunions i demanarà la seva inclusió en les properes trobades que es facin.

 

Almacelles està molt amatent a les reunions que la Diputació de Lleida està duent a terme amb la Plataforma de la línia Lleida-Manresa, per tal d’afiançar aquesta línia com una veritable línia de rodalies (coneguda com a R-12, R-13 i R-14). De fet, l’interès d’Almacelles rau en la reivindicació que ha vingut mantenint des de fa anys, per tal de contemplar com una línia de rodalies ferroviària més, el brancal que aniria de Lleida fins a Montsó, i que ja va tenir en la signatura del Manifest d’Almacelles el 2004, la seva principal demanda entre tots els alcaldes implicats i que se’n beneficiarien.

 

L’alcalde d’Almacelles lamenta que no se l’hagi convidat a la reunió mantinguda ahir entre els representants de la Diputació i el de la Generalitat, ja que li consta que era una reunió força important de cara a la creació d’una xarxa de rodalies lleidatana i que ja figurava en la planificació de transports de la Generalitat fa una dècada. De fet, Almacelles seria la única població lleidatana, a més de la de la ciutat de Lleida, que estaria representada en aquesta línia de rodalies entre la capital del Segrià i la del Cinca Mig.

 

La darrera gran reivindicació d’aquesta línia va tenir lloc el 2009, amb motiu de la petició formulada pels alcaldes de Binèfar i Montsó al seu homòleg d’Almacelles, a la què s’hi va afegir l’Ajuntament de Lleida, el Secretari General de Mobilitat, aleshores Sr. Manel Nadal i amb el Director General de Transport Terrestre, Sr. Manuel Villalante. En aquella reunió es va parlar de sol·licitar la inclusió d’aquestes dues ciutats aragoneses a la línia fèrria de rodalies que es pretenia instaurar al voltant de Lleida i que té un dels eixos est-oest entre els municipis de Cervera i Almacelles. Seria en aquest punt on s’allargaria el tram ferroviari fins a Montsó, fet que possibilitaria la inclusió d’aquests dos municipis i tota la seva àrea d’influència en aquest traçat de rodalies de Lleida.

 

Així doncs, en aquella reunió es pretenia reforçar el caràcter institucional i social de la petició d’ambdues províncies per a que el tren de rodalies que circulararia entre Cervera i Almacelles passant per Lleida segons el Pla de Transports de Viatgers 2008-2012 de la Generalitat perllongués el seu recorregut fins a Montsó i Binèfar.

 

Aquest Pla de Transports de Viatgers preveu nous serveis de rodalies a Lleida, que persegueixen estructurar la mobilitat de les àrees metropolitanes de l’entorn de la capital, aprofitant la infraestructura ferroviària existent.

 

Cal recordar que els habitants de les comarques aragoneses de La Llitera i Cinca Mig tenen molta vinculació amb l’àrea de Lleida tant per vincles laborals, com de cultura, oci, sanitaris, d’educació, així com socials i econòmics en general. En aquesta zona oriental de la província d’Osca viuen més de 50.000 persones, per la qual cosa el nombre d’usuaris potencials d’aquests nous serveis de tren seria considerable.

 

Així mateix, destaca la potenciació d’aquest nou corredor ferroviari entre Lleida i Montsó que pot permetre aportar més viatgers als serveis de tren d’alta velocitat AVE o AVANT, amb parada a la ciutat de Lleida.

 

L’aposta per aquests nous serveis de tren entre Lleida i Montsó beneficiaria en gran mesura a la ciutat de Lleida, ja que atansaria un gran nombre de potencials usuaris a la capital. Cal recordar que la capital lleidatana disposa actualment de 2.400 comerços, un dels motors econòmics de la ciutat, i més de 6.000 empreses, la immensa majoria del sector serveis.

 

Aquests nous serveis de rodalies també podrien beneficiar directament a institucions com la Universitat de Lleida (UdL), molt vinculada amb el territori aragonès i que veuria millorat el seu accés. Segons dades facilitades per la UdL, prop de 400 estudiants matriculats procedeixen de l’àrea d’Osca.

 

Infolleida