Alcarràs remunicipalitza la gestió del servei de neteja viària

25/10/2019

El Ple extraordinari de l'Ajuntament d’Alcarràs, que se celebrarà aquest dijous, 24 d’octubre, a partir de les 20 hores, té previst aprovar la recuperació de la gestió directa centralitzada del servei de neteja viària. D’aquesta manera, a partir del pròxim mes de novembre, aquesta tasca serà desenvolupada de forma directa per treballadors municipals, ja que ha vençut el contracte d’adjudicació i cap de les dues parts té interès a renovar-lo o adjudicar-lo a una altra empresa.

Motivació

Així, segons ha exposat l’alcalde, Manel Ezquerra, la decisió està motivada pel fet que “actualment, la neteja viària es considera totalment insuficient ocasionant greus perjudicis als veïns; alhora que la contractista manifesta que el servei està infravalorat, que no és rendible i no assoleix les previsions de benefici industrial que pretenien, a causa de l’increment de població i de vies públiques a netejar”.

Per Ezquerra, “aquesta és la millor solució, ja que l’Ajuntament no preveu l’obtenció de beneficis, i pot optimitzar el servei amb recursos propis que no li ocasionaran despeses generals o extraordinàries, com pot ser la col·laboració d’altres seccions de la brigada que ja de fet venen realitzant tasques auxiliars de neteja. En aquest sentit, preveiem subrogar els treballadors actuals, incrementar l’equip de 4 a 5 persones i els horaris de prestació del personal, pel que es milloraran les freqüències de neteja manual i amb aigua a pressió, alhora que es realitzaran i publicaran les freqüències com es fa actualment”.

Sense afectacions significatives al pressupost

En el transcurs de la sessió també està previst que s’exposi que la prestació recuperada no ha d’afectar l’execució pressupostària de 2019, un cop efectuades les transferències corresponents, es preveu que restin dins de les previsions inicials que eren de 181.000 euros i que ara, segons les obligacions de reconegudes netes seran de 181.959,34 euros, el que suposa una previsió d’increment només del 0,53%. Tot plegat, permetrà incrementar l’horari del servei, que fins ara per part del contractista era de 135 hores setmanals, a 160 hores setmanals que duran a terme des del consistori. Amb tot, es complementarà amb la contractació d’un servei extern de màquina de neteja i conductor, que s’utilitzarà 3 cops a la setmana (unes altres 18 hores setmanals més de servei), i la resta de dies es funcionarà amb equips manuals. La màquina tindrà un major rendiment respecte a l’actual, ja que es passa d’una màquina d’arrossegament a una d’aspiració.

Igualment, està previst que s’informi que a escala orgànica el personal destinat al servei de neteja s’integrarà en la brigada de serveis comunitaris, per tant sota el comandament dels responsables d’aquest servei, amb el que s’aconseguirà una major coordinació dels serveis. Per tant, quan sigui necessari el servei de neteja es podrà complementar amb personal de la brigada per a regar els carrers i viceversa quan sigui necessari per a la brigada serveis en serveis concrets.

Objectius i Memòria valorada

Al seu torn, el primer tinent alcalde Jordi Janés, ha senyalat que “la neteja és una de les preocupacions principals de la ciutadania, pel que el Govern Municipal vol implantar un servei de neteja útil, avantatjós i eficaç, pel que el recuperem per a aconseguir que estigui a l'altura de les necessitats i del creixement que està experimentant Alcarràs en els últims anys. A més a més, a partir d’ara podrem posar l'accent en temes tan importants per nosaltres com són el medi ambient i el foment de la recollida selectiva i del sistema porta a porta”.

Prèviament, s’han encarregat estudis de viabilitat econòmica i una Memòria descriptiva i valorada, que proposi totes les actuacions que s’han de dur a terme, a la Secretaria i els Serveis Tècnics municipals que han tingut en compte la facturació dels serveis a l'Ajuntament, les despeses de personal, les inversions en equipament i maquinària i els costos de finançament, les despeses de funcionament i les despeses generals. A més a més, a partir d’ara el consistori de la capital del Baix Segrià, entre altres beneficis, s’estalviarà la major part de l’IVA i el benefici industrial que actualment paga pel cost del servei.

 

Altres punts de la sessió plenària

En aquest mateix ple extraordinari, i arran de la remunicipalització de la gestió del servei de neteja viària, es preveu que s’aprovi la modificació de la plantilla de personal de l’exercici 2019, per a incorporar-hi un o una oficial de segona de manteniment i tres operaris o operàries.

 

Finalment, en la sessió també està previst que s’aprovin dues modificacions de partides pressupostàries que no es preveu que s’acabin executant aquest any, per a poder fer front, entre altres, al pagament de despeses d’hores extres, complements salarials i despeses diverses no previstes i que estaven pendents, per un import de 62.000 euros d’una banda; i a la de la compra d’un vehicle per a la brigada municipal, donat que haurà d’assumir serveis que fins ara eren a càrrec de la contractista del servei de neteja viària, així com a les despeses dels salaris del nou personal de neteja que s’incorpora, i a una subvenció a una entitat esportiva local, entre altres despeses corrents.  

Infolleida