Patinets elèctrics i maquinària agrícola hauran de tenir assegurança

29/05/2024

El Suprem descarta convertir de forma automàtica els interins en indefinits

SOCIETAT
Lleida

El Consell de Ministres va aprovar ahir el projecte de llei de l’assegurança de l’automòbil per incloure, per primera vegada, l’obligació de comptar amb una assegurança de responsabilitat als propietaris de patinets elèctrics. Així mateix, posarà en marxa un registre d’aquest tipus de vehicles lleugers que haurà d’estar a punt abans del 2 de gener del 2026, arran dels accidents registrats durant els últims anys amb patinets. S’ha exclòs les bicicletes de la normativa, que sí que inclou maquinària agrícola o de construcció, que passarà a ser considerada un vehicle de motor i, per tant, els seus propietaris hauran de subscriure una assegurança obligatòria de l’automòbil, amb l’objectiu d’ajudar a resoldre conflictes en la tramitació de sinistres.

En concret, a partir d’ara es consideraran vehicles a motor els que podien arribar a una velocitat màxima de fabricació superior als 25 quilòmetres per hora o amb un pes net màxim superior a 25 kg i una velocitat màxima de fabricació de més de 14 km/h. La normativa es tramitarà ara amb caràcter d’urgència tant al Congrés com al Senat amb l’objectiu de tenir-la aprovada al llarg del proper any i mig. A l’obtenir la llum verda parlamentària, les companyies del sector tindran un termini de sis mesos per a la contractació d’aquesta assegurança obligatòria i, mentrestant, els danys que poguessin estar causats estaran coberts pel consorci de compensació d’assegurances. En total, més de dos milions de màquines hauran de ser assegurades, la qual cosa suposa 200 milions de negoci, 30 dels quals repercutiran en els distribuïdors, segons càlculs de la Fundació Inade.

L’any passat, els agents de la Guàrdia Urbana de Lleida van imposar 911 multes a conductors de patinets elèctrics, 43 a ciclistes i 22 a vianants, per cometre infraccions viàries. Les més habituals en el cas dels conductors de patinets són per no portar el casc obligatori, circular per voreres o altres zones per als vianants i àrees no autoritzades, així com per conduir aquest vehicle menors de 16 anys sense supervisió d’un adult. La majoria de multes són de 60 euros, excepte en l’últim cas, que és de 100.Segons el pla de mobilitat urbana de la Paeria, el 2022 el 2,40% dels desplaçaments es feien amb bici o patinet. El 2009 aquesta opció de transport només representava el 0,77%.


El Suprem descarta convertir de forma automàtica els interins en indefinits

El Tribunal Suprem va rebutjar ahir convertir milers de treballadors interins de llarga durada en indefinits. D’aquesta manera ho constata una sentència de la Sala Social, que assegura que la conversió “automàtica” dels treballadors interins en indefinits “no deriva en cap cas” de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del passat dia 22 de febrer, que obri la porta a convertir els interins en fixos per “prevenir i sancionar”
els “abusos derivats de la utilització dels contractes temporals”. La resolució del Tribunal Suprem defensa que els interins i els fixos són diferents perquè aquests últims han accedit al seu lloc de treball després d’aprovar unes oposicions regulades pels principis “d’igualtat, capacitat i mèrit”.

En qualsevol cas, la Sala ha sol·licitat al TJUE “aclarir” si les mesures d’ordenament jurídic espanyol s’ajusten al dret de la Unió Europea. En aquest sentit, fonts del Tribunal Suprem van precisar que la resolució del TJUE “mai no ha dit que l’única solució” per als indefinits sigui convertir-los en fixos. Afegeixen que aquesta conversió és “incompatible amb el sistema espanyol d’autoorganització de la seua pròpia administració pública”.

Infolleida