Els veïns de Lleida que denuncien que els trens d'alta velocitat esquerden edificis ja són 180

23/08/2024

Són cases i magatzems de l'Horta propers a la via i també de dos famílies d'Artesa de Lleida

SOCIETAT
Artesa de Lleida
Els veïns d’almenys dos torres d’Artesa de Lleida pròximes a la via de tren d’alta velocitat també tenen esquerdes a les seues cases, igual que els de l’Horta que viuen més a prop del bypass ferroviari. L’alcaldessa d’aquest municipi, Mariona Rebull, va explicar ahir que l’ajuntament va fer una crida per conèixer quants afectats hi ha al poble, i també s’hi han reunit i “els ajudarem en tot el possible”, va assegurar.

Les dos famílies damnificades d’Artesa de Lleida s’uniran a les de l’Horta en una reunió que tindrà lloc el 4 de setembre que ve al local de Serrallarga. “Entre cases i magatzems sumem més de 180 afectats, ja ens hem posat en mans d’advocats i crearem una plataforma”, explica la presidenta de l’associació de veïns del Camí de la Mariola, Marina Pifarré.

Els veïns han costejat un estudi de 4.000 euros per mesurar les vibracions que generen els combois i comprovar si el seu pas és causant de les fissures a les parets de les cases. Jesús Oriol, enginyer d’Acústics Ambient –l’empresa que ha portat a terme l’estudi– va explicar a l’abril que les esquerdes d’almenys 52 cases de l’Horta tindrien una “relació directa” amb el pas dels trens per la via. “La investigació ja està acabada, i ha quedat demostrat que les esquerdes són culpa de l’elevada velocitat amb què els trens creuen el bypass, per la qual cosa només demanem que la redueixin”, afirma Pifarré.

Les primeres denúncies per aquesta raó van tenir lloc l’octubre passat, quan una quinzena d’afectats van explicar a aquest diari que les seues parets s’esquerden des de finals del 2022, quan els trens d’alta velocitat de la companyia italiana Iryo van començar a operar en el trajecte Barcelona-Madrid, passant pel bypass de l’Horta ja que no paren a Lleida.

Els veïns asseguren que abans de la liberalització del sector ferroviari, quan només passaven AVE, no hi havia problemes. Per la seua part, l’Administrador públic d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) va anunciar al mes de febrer que mesuraria el soroll i vibracions dels trens durant vint-i-quatre hores en nou habitatges de l’Horta de Lleida.

Més informació -> Clica aquí
Infolleida