Aitona presta a la ciutadania un nou servei de rellotges de teleassistència pioner i únic al territori
L’Ajuntament ha adquirit una quarantena d’aquests dispositius per als usuaris i usuàries del Centre Municipal de Serveis
L’Ajuntament d’Aitona ha presentat un nou servei d’assistència social de primer nivell pioner i únic al territori. Es tracta d’un rellotge de teleassistència que té com a finalitat ajudar les persones grans, amb discapacitat o dependència perquè puguin viure al seu domicili amb seguretat i reduint el risc d’aïllament.
Aquest dimecres 19 d’octubre al matí el consistori n’ha fet la presentació oficial en una roda de premsa al Centre Municipal de Serveis d’Aitona, l’equipament des d’on es prestarà aquest nou recurs. En aquest sentit, durant la jornada d’avui també s’han formalitzat els convenis amb les persones beneficiàries d’aquest servei. A l’acte hi han pres part l’alcaldessa d’Aitona, Rosa Pujol; el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; i el diputat de Salut Pública de la Diputació de Lleida, Albert Bajona.
L’Ajuntament ha adquirit un total de 40 rellotges de teleassistència, amb un servei per a 18 mesos, i per un cost total de 7.145,05€, subvencionat per la Diputació de Lleida.
Rosa Pujol, alcaldessa d’Aitona, destaca que “amb aquest nou servei pioner i únic al nostre entorn consolidem al poble un model social d’assistència i atenció a la nostra gent gran i a tots els col·lectius que més ho necessiten, que és de primer nivell i d’absoluta referència”.
Rosa Pujol, a més, explica que “des de la seva obertura el Centre Municipal de Serveis s’ha anat nodrint amb nous recursos i eines adaptades a les necessitats dels usuaris i usuàries, com ara el banc d’ajudes tècniques o el robot assistencial. I ara, fem un nou pas endavant amb una prestació que estem convençuts que representarà un enorme salt qualitat per al benestar dels nostres veïns i veïnes”.
Quines prestacions ofereix el rellotge de teleassistència?
El rellotge de teleassistència que presta l’Ajuntament d’Aitona és el SeniorDomo, un servei de teleassistència avançada basat en un rellotge que funciona de forma autònoma amb la seva pròpia targeta de veu i dades. És un dispositiu de protecció les 24 hores a qualsevol lloc, que és inclusiu i connecta a la persona que el porta amb el seu entorn proper.
El sistema és capaç de detectar caigudes, inactivitat inusual, pols anòmal, desorientació per gent amb deteriorament o Alzheimer, etc. I una de les principals innovacions és que el sistema està monitoritzat les 24 hores per un robot software que analitza cada dia a prop de 2 milions de registres de tots els usuaris i usuàries i detecta situacions de risc. Davant una alarma el sistema està completament automatitzat i activa un protocol de trucada als familiars per a localitzar al primer familiar disponible en menys de 24 segons de mitjana; i permet que parlin amb el seu familiar a través del rellotge amb mans lliures.
És un model de teleassistència inclusiu on participa la família i que trenca amb la bretxa digital perquè és molt fàcil de fer servir i ho porta gent des dels 60 fins als 100 anys. Actualment, aquesta tecnologia ja la fan servir 1.500 famílies de tot l'Estat espanyol i la seva adopció està essent molt ràpida.