L'Ajuntament d'Alcarràs activa un procés participatiu per augmentar els alumnes i la qualitat de l'Escola Bressol Municipal

17/02/2021

Ara hi assisteixen de manera regular 55 nens i nenes tot i que té capacitat per un total de 74.

L’equip de govern de l’Ajuntament d’Alcarràs amb l’alcalde, Jordi Janés, al capdavant ha activat aquest mes de febrer un procés participatiu amb la voluntat d’augmentar encara més la qualitat del servei a l’Escola Bressol Municipal d’Alcarràs (EBMA). En aquest procés, estan cridats a participar el personal docent d’aquest centre educatiu públic, els pares i mares de l’alumnat i, també, el conjunt de la ciutadania alcarrassina. Amb les conclusions que se n’obtinguin a partir de les opinions recollides, es disposarà tot allò necessari per assolir una optimització del servei per tal de satisfer les demandes de la població usuària amb l’objectiu final d’assolir l’excel·lència en la prestació d’un servei fonamental.

A hores d’ara, al centre assisteixen de manera regular uns 55 nens i nenes tot i que l’escola es va dimensionar en el seu moment per un total de 74. La situació, derivada dels canvis sociodemogràfics viscuts al municipi en els darrers anys ha permès que la ràtio d’alumnes per docent sigui inferior a les xifres que es fixen per les escoles bressol des del Departament d’Educació. Així, i a hores d’ara, al centre hi ha 8 mestres i 5 grups quan, allò que s’aconsella des d’Educació és comptar amb un docent amb categoria de mestre per cada grup complementat amb un docent de suport per cada tres grups d’alumnat.

“La situació, avui, és aquesta i, com es pot veure, complim amb escreix el que s’especifica per aquest tipus de centres educatius públics. La situació implica una millora substancial en la qualitat del servei per l’alumnat usuari, però som conscients que, si continuem cus rere curs sense cobrir el total de les places, es generarà un dèficit a llarg termini. Per això encetem ara aquest procés de participació: volem veure què es pot fer per mantenir la qualitat o incrementar-la fins i tot i aconseguir, també i si és possible, un volum més gran de matriculacions”, explica Dolors Gòdia, regidora d’Educació.

En aquest procés prenen part el personal docent de l’EBMA, els pares i mares de l’alumnat i, també, tota la ciutadania alcarrassina interessada en un servei que, des del consistori, es considera estratègic:

“Parlem amb els membres de la comunitat educativa i, també, amb qualsevol persona del municipi que consideri pot aportar alguna idea o suggeriment i ho fem perquè, des de l’equip de govern municipal, entenem que l’etapa educativa 0-3 anys, tot i no ser obligatòria, és fonamental per la socialització i l’educació dels nens i nenes que han de convertir-se en els alcarrassins i alcarrassines del futur. L’educació, i nosaltres ho tenim clar, no és una despesa, és una inversió”, explica l’alcalde, Jordi Janés.

Durant les darreres setmanes, s’han recollit ja algunes opinions que, un cop finalitzi el procés activat, permetran dissenyar un pla de futur per millorar encara més la qualitat de l’ensenyament que s’ofereix al centre.

“Aquí, a més a més de cuidar als infants, se’ls ensenya i nosaltres, també, tenim altres avantatges que les famílies agraeixen com ara la cuina pròpia la qual permet l’alumnat gaudir d’uns àpats de millor qualitat; però, alhora; també ens trobem que les famílies demanden uns horaris més amplis de funcionament per tal d’afavorir la conciliació. Succeeix també una situació semblant amb els períodes de vacances del centre, que ara coincideixen amb els de les escoles de Primària”, apunta la regidora Dolors Gòdia. Fins ara, s’ha cobert la demanda que es concentra al juliol amb estades, però, apunta l’alcalde, “potser cal valorar altres opcions a partir del que s’ha detectat”.

“Al final, del que es tracta és d’escoltar tothom i veure com podem satisfer les demandes que es puguin plantejar i millorar la qualitat d’un servei que, a mitjà i llarg termini, ha de ser sostenible si el que volem és que la nostra canalla petita disposi, també en el futur, de tot allò que mereix per créixer feliç. La voluntat és atendre les famílies i, si es pot, ampliar horaris i prestar el servei amb la màxima qualitat possible sempre. Cal un equilibri i una garantia de sostenibilitat futura si el que volem és que els més vulnerables, per la seva edat, de tota la població infantil segueixin gaudint d’allò que necessiten”, apunta Janés.

Infolleida