ACTUALITAT
Més de 400 estudiants del Segrià participaran en el desenvolupament d'un prototip de vacuna de la COVID-19 feta amb plantes d’arròs
01/12/2021
El projecte de recerca IlerCOVID de la Universitat de Lleida realitza des de l’octubre els tallers ‘Aprenem a produir vacunes en plantes’, que acolliran a 11 centres educatius del Segrià fins a l’any 2022.
Més de 400 estudiants de Secundària, Batxillerat i Formació Professional del Segrià participaran des de l’octubre de 2021 fins al novembre de 2022 en els tallers científics 'Aprenem a produir vacunes en plantes', una iniciativa educativa organitzada pels investigadors i investigadores del projecte de recerca IlerCOVID.‘Educació i comunicació amb base científica per a combatre la COVID-19 i futures pandèmies' de la Universitat de Lleida (UdL). Celebrats a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL, l’objectiu d’aquests tallers es ensenyar als joves com es desenvolupa un prototip de vacuna i un kit de detecció del virus del SARS-CoV-2, causant de la malaltia de la COVID-19, amb molècules generades en plantes d'arròs modificades genèticament.
Amb una durada de 8 hores, en cada un dels 15 tallers plantejats dins del projecte, el grup de recerca de Biotecnologia Vegetal Aplicada de la UdL i Agrotecnio executa pas a pas amb l'alumnat les tècniques d’extracció d’ADN d’arròs i una posterior PCR. “Les mostres de plantes d'arròs amb les quals treballen els estudiants les hem modificat genèticament per expressar la proteïna S i el domini RBD de la COVID-19, així poden veure com és la nostra recerca en aquest àmbit i conèixer més sobre el procés de creació d'una vacuna”, afirma Teresa Capell, catedràtica en Biotecnologia de la UdL i investigadora del grup de Biotecnologia Vegetal Aplicada.
Per aquesta iniciativa, que va començar el 20 d’octubre i té una programació mensual, ja han passat més de 95 estudiants de quatre centres educatius del Segrià: l’Institut d’Ensenyament Secundari (INS) Màrius Torres, l’INS Torre Vicens, l’INS Guindàvols i l’INS Manuel de Montsuar. El proper taller se celebrarà el dia 15 de desembre. Així i fins al termini del projecte IlerCOVID, els investigadors esperen acollir a l’ETSEA un total d’11 instituts.
Avaluació del coneixement científic
Els tallers ‘Aprenem a produir vacunes en plantes’ han estat organitzats per personal investigador de l’ETSEA, la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) i la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia
(FIF); i s’han gestionat amb els centres educatius del Segrià mitjançat l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UdL. A més a més d’impartir cada jornada educativa, els membres del projecte IlerCOVID fan qüestionaris a l’alumnat abans i després de la seva visita a la UdL amb la finalitat d’avaluar el nivell de coneixement científic que han adquirit respecte les vacunes de la COVID-19 i el seu desenvolupament.
Sobre IlerCOVID
IlerCOVID.‘Educació i comunicació amb base científica per a combatre la COVID-19 i futures pandèmies’, és un projecte de recerca multidisciplinari de la Universitat de Lleida finançat a la convocatòria PANDÈMIES 2020 de l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. Amb un pressupost de 350.000 euros i una durada de 18 mesos, la iniciativa està dirigida per Paul Christou, Professor d’Investigació ICREA i investigador principal del grup de recerca de Biotecnologia Vegetal Aplicada de la UdL-Agrotecnio.
El projecte, en el qual participen investigadors i investigadores de diferents departaments de la UdL i dels centres CERCA (Centres de Recerca de Catalunya) Fundació Centre de Recerca en Agrotecnologia (Agrotecnio) i l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), combina quatre àrees de treball: 1. Intel·ligència artificial, 2. Biotecnologia vegetal i NeuroCovid, 3. Educació, art i salut i 4. Comunicació científica.
Amb una durada de 8 hores, en cada un dels 15 tallers plantejats dins del projecte, el grup de recerca de Biotecnologia Vegetal Aplicada de la UdL i Agrotecnio executa pas a pas amb l'alumnat les tècniques d’extracció d’ADN d’arròs i una posterior PCR. “Les mostres de plantes d'arròs amb les quals treballen els estudiants les hem modificat genèticament per expressar la proteïna S i el domini RBD de la COVID-19, així poden veure com és la nostra recerca en aquest àmbit i conèixer més sobre el procés de creació d'una vacuna”, afirma Teresa Capell, catedràtica en Biotecnologia de la UdL i investigadora del grup de Biotecnologia Vegetal Aplicada.
Per aquesta iniciativa, que va començar el 20 d’octubre i té una programació mensual, ja han passat més de 95 estudiants de quatre centres educatius del Segrià: l’Institut d’Ensenyament Secundari (INS) Màrius Torres, l’INS Torre Vicens, l’INS Guindàvols i l’INS Manuel de Montsuar. El proper taller se celebrarà el dia 15 de desembre. Així i fins al termini del projecte IlerCOVID, els investigadors esperen acollir a l’ETSEA un total d’11 instituts.
Avaluació del coneixement científic
Els tallers ‘Aprenem a produir vacunes en plantes’ han estat organitzats per personal investigador de l’ETSEA, la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) i la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia
(FIF); i s’han gestionat amb els centres educatius del Segrià mitjançat l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UdL. A més a més d’impartir cada jornada educativa, els membres del projecte IlerCOVID fan qüestionaris a l’alumnat abans i després de la seva visita a la UdL amb la finalitat d’avaluar el nivell de coneixement científic que han adquirit respecte les vacunes de la COVID-19 i el seu desenvolupament.
Sobre IlerCOVID
IlerCOVID.‘Educació i comunicació amb base científica per a combatre la COVID-19 i futures pandèmies’, és un projecte de recerca multidisciplinari de la Universitat de Lleida finançat a la convocatòria PANDÈMIES 2020 de l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. Amb un pressupost de 350.000 euros i una durada de 18 mesos, la iniciativa està dirigida per Paul Christou, Professor d’Investigació ICREA i investigador principal del grup de recerca de Biotecnologia Vegetal Aplicada de la UdL-Agrotecnio.
El projecte, en el qual participen investigadors i investigadores de diferents departaments de la UdL i dels centres CERCA (Centres de Recerca de Catalunya) Fundació Centre de Recerca en Agrotecnologia (Agrotecnio) i l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), combina quatre àrees de treball: 1. Intel·ligència artificial, 2. Biotecnologia vegetal i NeuroCovid, 3. Educació, art i salut i 4. Comunicació científica.
Infolleida