Orientació intergeneracional a l'Institut d'Alcarràs

09/05/2024

Antics alumnes de l’Institut d’Alcarràs expliquen la seua trajectòria acadèmica i laboral als de quart d’ESO

A quart de l’ESO, els estudiants han de prendre una de les decisions més compromeses de la seua trajectòria formativa i, per tant, del seu futur professional. Entre els factors que formen part d’aquest tipus d’elecció: “Quines opcions tinc després d’acabar l’ESO?”, un dels que tenen pes és com es veuen d’aquí a uns anys. Mentre alguns tenen clar que volen viure en altres ciutats, altres no volen allunyar-se del seu municipi. Amb aquest reportatge, busquem enllaçar les incerteses dels estudiants de l’últim curs de la secundària obligatòria amb l’experiència que han viscut antics alumnes. El vincle amb els ant ics alumnes és un dels aspectes clau de l’orientació pedagògica de l’Institut d’Alcarràs. Tots els anys s’organitza una trobada d’alumnes de quart d’ESO i de Batxillerat amb exalumnes que estudien un cicle formatiu i/o un grau universitari.

Forma part del pla d’orientació acadèpedagògica de l’institut. Aquest any s’ha reforçat aquesta iniciativa vinculant-la amb l’aprenentatge de llengües, de manera que s’han ampliat les trobades de l’alumnat de l’últim curs de l’ESO amb antics alumnes que ja estan al món laboral i amb els ajuntaments d’Alcarràs i Torres de Segre. L’objectiu és que coneguin l’actual situació laboral de la zona del Baix Segre, el motor econòmic principal del qual sempre ha estat el sector primari. Aquest projecte ha conjugat orientació acadèmica i laboral, com hem comentat anteriorment, amb les formes de comunicació oral com l’entrevista i la conferència, i comunicació escrita com el text expositiu i el text dialogat. El resultat ha estat la reconstrucció de les possibilitats laborals i econòmiques a la zona del Baix Segre juntament amb una reflexió del futur del sector primari i de les petites i mitjanes empreses.

Projecció econòmica

Els representants de la regidoria de Promoció Econòmica i de la de Joventut de l’ajuntament d’Alcarràs han explicat als alumnes de quart de l’ESO que el territori ofereix moltes oportunitats laborals gràcies a una iniciativa local impulsada per l’ajuntament d’Alcarràs en la col·laboració amb altres municipis del Baix Segre. La iniciativa, anomenada projecte Biolab Baix Segre, ha tingut l’objectiu d’identificar nous models de negoci que poden aparèixer al voltant de la gestió dels recursos orgànics procedents de l’agricultura i la ramaderia (bioeconomia). Aquest fet comportarà la necessitat de nous perfils professionals (físics, químics, agrònoms o instal·ladors d’energies renovables, entre altres) que treballin en aquests nous sectors productius, la qual cosa ajudarà a arrelar la gent al territori i captar talents d’altres zones, ja que no caldrà anar-se’n per trobar feines més qualificades.

Suport als més joves

En la regidoria de Joventut s’ofereixen cursos de formació amb l’objectiu de millorar les habilitats i les competències de les persones, la qual cosa facilita l’entrada al món laboral i la millora del grau d’ocupació a la zona. Exemples d’això són els cursos d’educació en el lleure (premonitor/a, monitor/a i director/a de lleure), curs de manipulació d’aliments o de conductor/a de carretó elevador, entre d’altres.

‘Estada a l’empresa’

En col·laboració amb l’Institut d’Alcarràs, l’ajuntament acull les pràctiques relacionades amb l’assignatura Estada a l’empresa, de manera que els alumnes de Batxillerat entren en contacte amb l’administració pública en diferents àmbits, com administració o educació infantil.
Infolleida