Alguaire vol més autonomia en el control aeri per evitar col·lapses

18/12/2019

Alguaire tancarà l’any amb unes 30.000 operacions d’enlairament i aterratge, una xifra que multiplica per cinc la de l’any passat i que es deu en gran manera als vols de formació de pilots que porten a terme les escoles d’aviació. Tanmateix, aquest augment ha tingut un efecte inesperat: en ocasions desborda el personal del centre de control a Barcelona, en mans d’Enaire i que gestiona el trànsit aeri a Catalunya, Aragó, el País Valencià, Múrcia i les illes Balears. Així ho va explicar el delegat de la Generalitat a Lleida, Ramon Farré, que va recalcar ahir l’aposta del Govern per fer d’Alguaire un aeroport industrial (vegeu els desglossaments).

Fonts d’Aeroports van apuntar que l’augment de les operacions a Alguaire ha agafat per sorpresa el centre de control a Barcelona, que fins ara registrava poca activitat a Lleida. Van afegir que, quan no hi ha prou personal per gestionar tot el trànsit aeri de l’est d’Espanya, retarden per precaució l’autorització d’enlairament d’avions, començant per l’aeroport lleidatà.

Per evitar que l’activitat d’Alguaire se’n ressenti, vols de pràctiques de la firma BAA Training es traslladaran als aeroports de Castelló i la Seu (com ja va avançar SEGRE) mentre estudien solucions a més llarg termini.

Fonts pròximes van avançar que Enaire podria reforçar el personal al centre de control. Així mateix, van indicar que Aeroports i Enaire estudien altres alternatives, que podrien passar per donar a la torre d’Alguaire més autonomia en el control dels vols.

Ara el centre de Barcelona controla l’aproximació dels avions a l’aeroport de Lleida fins als 2.000 metres d’altitud. Des d’allà i fins a l’aterratge, ho fa la torre d’Alguaire. Elevar aquest límit d’altitud permetria que BAA Training i altres escoles puguin fer simulacres de vol instrumental sense sobrecarregar de treball el centre de control de Barcelona.

“Hem deixat enrere la imatge de l’aeroport en què aparcaven tractors”, va assenyalar Farré, que va restar importància a la desaparició dels vols de passatgers de Neilson i Jet2. Tots dos aportaven la majoria dels 60.000 viatgers que Alguaire té aquest any. “Ja no és un sector estratègic”, va subratllar.

SEGRE.COM